Renovering i Käppala

Sommaren 2018 köpte John Mattson två fastigheter på Merkuriusvägen och Jupitervägen i Käppala. De närmaste åren kommer vi att stambyta och renovera de lägenheter som behöver det. På den här sidan kan du läsa mer om hur vi arbetar med renoveringarna och även se tidplanen för de olika delprojekten.

Aktuella projekt i Käppala

Här nedan kan du se vilka steg som renoveringsarbetet omfattar och hur långt vi har kommit med ditt hus.
Här hittar du också information som berör samtliga hyresgäster i Käppala och om vad de olika renoveringarna innebär.

Sidan uppdaterades senast 20 januari 2020.

Arbeten på Jupitervägen

 

Jupitervägen 45, 47 samt 49: balkongrenovering (Arbetet är färdigt.)

Aktuellt för alla boende i Käppala

Information inför stambytet

Om din lägenhet har kvar sitt originalbadrum så kommer den att basuppgraderas med ett stambyte. Arbetet tar cirka åtta veckor, och du kan bo kvar i lägenheten under tiden. Innan arbetet börjar behöver du tömma badrummet och flytta undan föremål på vissa platser i alla rum i din lägenhet. Här finns mer information om vad vi basuppgraderingen innebär, hur det är att bo i lägenheten under ett stambyte och en checklista över vad du behöver förbereda.

Till dig som ska få en basuppgradering (pdf)

Störningar i området

Sommaren 2019 drog uppgraderingarna av Käppala igång på riktigt med omfattande markarbete. Arbetet kommer att fortsätta i varierande intensitet under flera år framåt. Markarbetena medför störningar i hela området i form av buller och oljud samt viss dammspridning under arbetstid. Generellt sett passerar byggtrafik på både Jupitervägen och Merkuriusvägen under arbetena och tillgängligheten i området kan tidvis vara begränsad. Vi ber dig att respektera eventuella avspärrningar.

Fortsatta planer framåt för Jupitervägen

Efter de första renoveringsarbetena i vårt bestånd i Käppala kommer vi att fortsätta arbetet på Jupitervägen. De närmsta åren ska fler hus basuppgraderas och innergårdarna ses över. Exakt när eller hur ytterligare arbeten kommer att genomföras är ännu inte bestämt. Vår ambition är att kunna påbörja det fortsatta arbetet på Jupitervägen så snart som möjligt.

Tömning av vissa förråd och garage

Vi behöver etappvis tömma förråd och garageplatser inför och under vissa arbeten. Om du berörs så meddelar vi dig i förväg. Därför är det viktigt att du märkt upp ditt förråd med ditt lägenhetsnummer.

Vi försöker i möjligaste mån att erbjuda en tillfällig parkering om vi behöver evakuera din befintliga plats. Du som berörs får hem information i förväg.


Så här renoverar John Mattson

Basuppgradering

Basuppgradering innebär ett stambyte där rören för vatten och avlopp byts ut och elinstallationer uppgraderas. För dig som hyresgäst är den största skillnaden ett helt nytt badrum. Men åtgärder görs också i köket, som får ny bänkbelysning och blandare samt förbereds för diskmaskin. En basuppgradering tar drygt två månader per lägenhet och du som boende bor kvar under arbetets gång. Under arbetet är avlopp och vatten avstängt och på grund av detta hänvisar vi dig till wc- och duschbodar som placeras ut i området.

Vad innebär basuppgradering?

  • Nya vatten- och avloppsstammar i kök och badrum
  • Nytt badrum
  • Nytt elsystem
  • Nytt värmesystem
  • Digital nyckelbricka istället för portnyckel

Totaluppgradering

Förutom att rören för vatten och avlopp är slitna, så kan köksinredning och ytskikt också vara i behov av att bytas ut. I vissa fall kan vi även behöva ta bort köksinredningen för att komma åt rör och tekniska installationer. När en lägenhet uppgraderas moderniseras all utrustning och lägenheten får helt nya ytskikt. Vi totaluppgraderar lägenheterna ur vårt 1950- och 60-talsbestånd i takt med att de blir tomställda under tiden mellan hyresgästbyten.

Håll dig uppdaterad

Vi har regelbunden kontakt med dig både inför och under renoveringen. Löpande information om renoveringsarbetet publiceras här på vår webbplats. Vid oförutsedda händelser, eller arbeten som rör just din lägenhet informerar vi dig främst via e-post. Därför är det viktigt att vi har aktuella kontaktuppgifter till dig. Du kan enkelt uppdatera din e-postadress och ditt telefonnummer på Mina Sidor.

Mina Sidor

Frågor?

I vårt digitala kundforum hittar du aktuella och vanliga frågor och svar. Vill du skicka in en egen fråga så svarar vi i regel inom ett vardagsdygn.

Kundforum

Kontakt

Behöver du komma i kontakt med oss i samband med renoveringen av din lägenhet?
Kontakta vår kundkoordinator Eleonora Sand.

Är du osäker på vem du ska vända dig till?
Mejla till info@johnmattson.se eller ring oss på 08-613 35 00 så hjälper vi dig.

Hittade du den information du letade efter?

Tack för ditt svar!

Vi hjälper dig!

Kundtjänst

Hittade du information du sökte?