Efter era synpunkter – det här har vi gjort
I John Mattsons årliga hyresgästenkät har du som hyresgäst chansen att komma med förslag om din lägenheten, renhållning, utemiljö, trygghet och trivsel i ditt område. Här kan du läsa vilka av era förslag som blev till verklighet efter den senaste enkäten.
02 oktober, 2018 Boende
Varje år delar John Mattson ut en hyresgästenkät för att få reda på vad du som hyresgäst tycker om lägenheten, allmänna utrymmen, renhållning, utemiljö och upplevelsen av trygghet och trivsel. Dina svar och synpunkter har mycket stor betydelse för vårt arbete med att hålla hög kvalitet på service och fastighetsskötsel. Här är några exempel på åtgärder som svar på era synpunkter som kom in efter 2017 års enkät.
Synpunkt: Flugor i sopbehållarna
Åtgärd: För att minimera risken för flugor och lukt saneras sopbehållarna nu flera gånger under sommarhalvåret och soporna hämtas oftare. Varmt väder och fuktig luft påverkar hur mycket flugor som samlas. Det du själv kan göra för att minska risken är att knyta ihop soppåsen och stänga luckan på sopbehållarna efter dig.
Synpunkt: Damm i garagen
Åtgärd: Vi våtsopar garagen med städmaskin för att minimera dammspridning.
Synpunkt: Rent och snyggt i området
Åtgärd: Under stamrenoveringen blir det stökigt både inne och ute. Allt eftersom stambytena i husen blir klara gör vi fint i allmänna utrymmen och i utemiljön. Vid årets slut kommer alla John Mattsons hus i Larsberg att vara färdigrenoverade!
Synpunkt: Städning i trapphus och tvättstuga
Åtgärd: Trapphusen städas på måndagar, tisdagar eller onsdagar beroende på fastighet. Under vinterhalvåret städar vi en extra gång i veckan per trapphus. Tvättstugorna städas två gånger i veckan året runt. Mellan städningarna är det jättebra om alla hjälps åt att hålla snyggt och rent.
Synpunkt: Mörkt under vinterhalvåret på Larsbergsvägen
Åtgärd: Som en direkt åtgärd har vi under vintern satt upp ljusslingor i flera träd längs Larsbergsvägen. Vi har också belyst mörka ställen, till exempel vid sopbehållarna. Vi fortsätter att förbättra belysningen på vår mark i Larsberg.
Synpunkt: Känna igen våra entreprenörer
Åtgärd: Både i den dagliga förvaltningen av husen och under stamrenovering är det många entreprenörer som rör sig i våra hus och i området. För att du som hyresgäst lättare ska känna igen vilka som jobbar åt oss vill vi att de har signalväst med vår logotyp, ID-bricka och gärna skylt på bilarna.

Fakta om enkäten
Enkäten delas ut av John Mattsons personal till hyresgästerna i olika hus varje år. Den genomförs av AktivBo och resultatet jämförs med alla andra hyresvärdar i vår storleksordning som gör mätningar med AktivBo.
Till enkäten 2017 valdes 7 av John Mattsons hus ut, varav 5 nyligen genomgått stamrenovering. Cirka 60% av de tillfrågade svarade.
2017 års resultat visar att andelen nöjda hyresgäster av de tillfrågade är cirka 81%. Det omfattar nöjdhet med servicenivå, lägenheterna, allmänna utrymmen och utemiljön samt upplevelsen av att det är tryggt, säkert, rent och snyggt.