Hur får vi våra småcentrum att överleva?

KRÖNIKA Konkurrensen från de stora affärskedjorna är hård, men trenden håller på att vända. Det menar Katarina Palmstierna, ordförande i Lidingö Näringsliv. I den här krönikan siar hon om hur den växande efterfrågan på närhet till service och mötesplatser kan få Lidingös småcentrum att blomstra på nytt.

Kvadrat
Porträtt av Katarina Palmstierna, ordförande i Lidingö Näringsliv.
Katarina Palmstierna, ordförande i Lidingö Näringsliv.

Lidingö har många mindre lokala centrum – Näset, Käppala, Dalénum, Larsberg, Rudboda, Bodal och Torsvik, för att nämna några. Man kan se dessa som komplement till det större Lidingö Centrum. Här finns service och handel som vi behöver varje dag: mataffär, post- och paketutlämning, apoteksombud, kemtvätt och kanske även gym, frisör, pizzeria och blomsteraffär. Vissa har mer och andra har mindre service, men gemensamt för alla är att de har svårt att överleva.

Trenden håller dock på att vända. I en global värld vill man också ha närhet till vardaglig service och dagligvaror – man vill bo på ett ställe där man mår bra, trivs och känner sig trygg.

Konkurrensen från de stora affärskedjorna är hård. Vi har flera stora matkedjor på ön och dessutom flera företag som levererar mat till dörren, och dessa slår ut den lilla matbutiken. Närheten till Stockholms restaurangliv gör det svårt för kvarterskrogarna att göra sig gällande. I Skärsätra har Järnia haft en affär i tio år som nu läggs ner, delvis för att Norra länken gjort det enkelt för Lidingöbor att ta sig till Täby Centrum eller Mall of Scandinavia. Och ovanpå det kommer den växande näthandeln.

Trenden håller dock på att vända. I en global värld vill man också ha närhet till vardaglig service och dagligvaror – man vill bo på ett ställe där man mår bra, trivs och känner sig trygg. Närheten bidrar till det.

Men då måste vi, för det första, skapa vackra, trivsamma mötesplatser och mer unika torg, som lever på både dag- och kvällstid. Det behövs små personliga caféer och utvald service utifrån områdets behov. Handla hos någon som känner igen dig och säger hej – och kanske du rentav kan heja på dina grannar där!

En annan lösning är att locka ett större kundunderlag genom att samla företag. Sådana tankar pågår i bland annat Larsberg, där man försöker bygga nätverk kring befintliga större verksamheter som ICA eller Malmstensskolan. Det kan bidra till att bredda kundunderlaget och på så sätt skapa ett mer levande Larsberg. I Skärsätra skulle man kunna skapa ett attraktivt matkluster, där finns det redan idag åtta matställen. Det gäller att tänka nytt!

Lidingö Näringsliv arbetar bland annat med att stödja utvecklingen av våra småcentrum så att de blir konkurrenskraftiga, vackra och har en sammansättning av handel och service utifrån lokala behov. Vi tar gärna emot dina idéer.

Katarina Palmstierna

Om skribenten

Katarina Palmstierna är ordförande i Lidingö Näringsliv. Att göra företagsbesök är det roligaste hon vet. Många barnbarn håller henne kreativ och hon skulle kunna leva på mozzarella.

Vill du höra av dig till Lidingö Näringsliv? Mejla till lidingo@foretagarna.se.

Mer att läsa

Visa mer >
Porträtt av kommissarie Fredrik Wallén.

”Vårda engagemanget för det egna området”

KRÖNIKA Ju fler som föregår med gott exempel, desto bättre blir tryggheten i ett bostadsområde. Det menar Lidingös kommissarie Fredrik Wallén. I den här gästkrönikan slår han ett slag för den kollektiva styrkan i trygghetsarbetet. > Läs mer
Cecilia Reistad Haglund, rektor på Bodalsskolan på Lidingö.

Bodalsskolans rektor kämpar för livslångt lärande

KRÖNIKA Att lära ut hur man kan fortsätta lära sig själv genom livet är ett av skolans viktigaste uppdrag. Det berättar Cecilia Reistad Haglund, rektor på Bodals skola, i en krönika. > Läs mer
Anna Nordell, medarbetare på Ica Kvantum i Larsberg.

En profil i Larsberg

INTERVJU Efter 17 år som boende i Larsberg och medarbetare i den lokala ICA-butiken är det få i området som inte känner igen Anna Nordell. Nu trivs hon bättre än någonsin tack vare en ny fin bostad. > Läs mer