Bodalsskolans rektor kämpar för livslångt lärande

KRÖNIKA Att lära ut hur man kan fortsätta lära sig själv genom livet är ett av skolans viktigaste uppdrag. Det berättar Cecilia Reistad Haglund, rektor på Bodals skola, i en krönika.

Kvadrat
Cecilia Reistad Haglund, rektor på Bodalsskolan på Lidingö.

Har du lärt dig något nytt? Hur gjorde du då? Kanske påminner det om några av våra elever som lärt sig göra en backflip på studsmattan i somras, hur man själv loggar in på favoritspelet, lärt sig simma eller att ett tangentbord går sönder om man spiller Coca cola men att bubbelvatten går bra.
Hur var det nu det gick till – var det någon som hjälpte dig? Hade du en handbok? Tittade du på YouTube, eller kanske bara provade dig fram? Och varför försökte du lära dig just det där? Hur mycket tränade du och hur många gånger misslyckades du innan du bemästrade just den konsten?

Vi som jobbar i skolan är särskilt intresserade av hur man gör när man lär sig nya saker. Vilka strategier använder just mina elever för att lyckas? Vilka verktyg och vilken hjälp behöver de på vägen? Vår uppgift är att främja alla elevers utveckling och lärande, och även försöka lägga en grund så att de får lusten att fortsätta lära sig livet igenom – att lära sig lära om man så vill.

På Bodals skola har vi massor av elever som lyckas varje dag. Elever som lärt sig vilka strategier som fungerar för dem, och som vet vad de ska fråga efter för att utvecklas vidare. Dessa elever kommer till skolan nyfikna, intresserade och med rätt mindset när de jobbar sig över eventuella farthinder för att sedan spurta in i mål. Våra elever har pulshöjande aktiviteter på schemat varje dag för att de ska få ännu större möjligheter till koncentration, motivation och utveckling. Våra elever har även tillgång till varsin dator eller Ipad för att komma närmare omvärlden, hämta uppdaterad information och få chansen att bearbeta och förmedla kunskap på ett sätt som passar just dem.

På vår skola gör vi allt för att ge eleverna alla förutsättningar de behöver för att lyckas. Varje dag tränar vi fokus, mindset och grit (kämparanda och envishet). Ibland handlar det om att läsa klart kapitlet i SO-boken, göra en schysst presentation i Google classroom eller komma ihåg multiplikationstabellerna, ibland om att klara den kluriga programmeringen eller att maxa tiden runt hela hinderbanan i idrottshallen.

Vi vill skapa de bästa förutsättningarna för just våra elever att lyckas så långt som möjligt i livet och förberedas inför sin framtid. För att göra det behöver vi veta… hur lär sig just våra elever bäst? Vilka verktyg ska vi använda och vilken hjälp behöver de på vägen?

Cecilia Reistad Haglund
Rektor, Bodals skola

Cecilia Reistad Haglund, rektor på Bodalsskolan på Lidingö.
Cecilia Reistad Haglund, stolt rektor på Bodals skola sedan 1 januari 2017. Uppvuxen på Lidingö och som via Rissne, England, Husby, Australien och Sollentuna är tillbaka igen på sin gamla högstadieskola. Brinner för skolutveckling med eleven i fokus och arbetar varje dag för att varje elev ska lyckas.