Vi minimerar smittorisken tillsammans

I år har alla delar av samhället drabbats av covid-19-pandemin. För att minimera de negativa effekterna för dig som bor hos oss har vi ställt om till en helt ny vardag mitt i krisen. Vi kommer att behöva fortsätta hjälpas åt en fortsatt tid framåt. Här kan du läsa om vilka rutiner som gäller för att du ska kunna bo tryggt och säkert hos oss.

Boende, Kvadrat
Illustration föreställandes två grannar som pratar med varandra från varsin balkong.

Det dagliga arbetet går vidare

När det stod klart att coronasmittan skulle utvecklas till en pandemi var vi i startgroparna för att påbörja stamrenoveringen av ett stort antal lägenheter i Käppala på Lidingö. Det krävde snabba insatser för att inte riskera hälsan för boende, medarbetare och entreprenörer. Här är de viktigaste åtgärderna:

  • Stamrenoveringen fortsatte för att våra hyresgäster skulle slippa bo utan vatten på obestämd tid. Efter att ha lagt upp planerna för hur arbetet ska bedrivas på ett säkert sätt har vi jobbat på för fullt och ligger nu i fas med tidsplanen.
  • Hygienrutinerna för både hyresgäster och entreprenörer har förstärkts. Det innebär till exempel att det går att tvätta händerna i husen trots avstängt vatten till lägenheterna.
  • Daglokalerna där våra boende vanligtvis erbjuds en tyst plats under störande arbeten har tyvärr behövt stängas på grund av risken för smittspridning.
  • Vi minimerar fysiska möten med hyresgäster under stamrenoveringen med särskild hänsyn till riskgrupperna.
  • Endast ett sällskap åt gången kan komma in och titta på vår visningslägenhet i Käppala.
  • Informationsmöten med våra hyresgäster hålls utomhus så ofta som möjligt.

 

Nya smittsäkra rutiner

John Mattson har många medarbetare som dagligen möter de boende. För att hantera de utmaningar som pandemin innebär har de snabbt organiserat om sina arbetsrutiner.

  • Receptionen tar endast emot tidsbokade möten som kan planeras på ett smittsäkert sätt.
  • Kontraktsskrivningar görs på distans och nyckelutlämningen sker utomhus eller i ett luftigt garage i anslutning till vårt huvudkontor på Larsbergsvägen 10 på Lidingö.
  • Åtgärder i lägenheterna begränsas till funktionsproblem. Vi tar fortfarande emot felanmälningar via Mina Sidor och telefon, men det kan ta längre tid än normalt att få sitt ärende avhjälpt.
  • När ett fel åtgärdas i en lägenhet tar vi först kontakt och säkerställer att alla är friska. Vi går helst in och utför åtgärden när hyresgästen inte är
  • Vi har utökat städningen i gemensamma utrymmen med särskilt fokus på hissknappar och dörrhandtag.
  • Våra digitala kanaler uppdateras kontinuerligt med information. Allt fler av er som bor hos oss har upptäckt möjligheterna och fördelarna med att kunna betjäna sig själva på vår webbplats.
  • Personalen går aldrig till jobbet om de känner sig krassliga. Vi använder handsprit flera gånger varje dag, sitter glest och vi tar inte i hand.

 

Tack för era värdefulla insatser!

Det tas inte bara viktiga initiativ bland personalen för att begränsa smittspridningen, även alla ni som bor i våra hus har bidragit på olika sätt.

  • Många hjälper varandra med att handla mat, gå ärenden och rasta husdjur.
  • De flesta har hållit sig hemma – balkonger och innergårdar har väl aldrig använts så mycket som den här sommaren.
  • Våra boende har visat stor förståelse för förlängda handläggningstider och avhjälpningstider för felanmälan.
  • Ett stort tack till er alla för att ni tar ansvar för att minska smittspridningen!

 

Social hållbarhet

Som en konsekvens av vårt ansvar att bidra till en minskad smittspridning har vi tvingats skjuta våra populära, årliga evenemang på framtiden. Samtidigt tittar vi på andra sätt att erbjuda en aktiv fritid mellan husen och planerar att kunna genomföra vår årliga loppmarknad, utomhusbio och basketturnering under 2021. Sedan mitten av oktober stöttar vi en läxläsningshjälp för barn och ungdomar mellan 13-19 år. Läxhjälpen äger rum varje onsdagseftermiddag mellan kl 16.00-17.30 på Föreningsgården i Larsbergs centrum.

Har du en egen idé?

Har du själv en idé eller ett önskemål om hur vi kan underlätta den nya vardagen som coronapandemin innebär – välkommen att höra av dig till info@johnmattson.se

Hittade du den information du letade efter?

Tack för ditt svar!

Vi hjälper dig!

Kundtjänst

Hittade du information du sökte?