Byte av internetleverantör

Internet från Com Hem upphör i flera fastigheter i Larsberg under 2018 och 2019. Såhär kommer du igång med din nya uppkoppling från Bredband2.

Information in English

Denna information berör endast boende i Larsberg som fått hem en broschyr angående installation av bredband via fiber.

John Mattson har installerat fibernät i Larsberg för att ge alla hyresgäster bättre och snabbare internet från Bredband2. Du som har fått möjlighet att ansluta dig till den nya uppkopplingen har fått hem en informationsbroschyr om detta.
Förutom internetuppkopplingen har även vissa tv- och telefonitjänster från Com Hem påverkats. Längre ner i den här instruktionen kan du läsa mer om det.

Installationen av fiber i Larsberg innebär att det inte längre är Com Hem, utan Bredband2 som levererar internetuppkoppling till huset du bor i.

Du har därför fått en så kallad mediaomvandlare (en vit låda) installerad i hallen eller i klädkammaren i din lägenhet. Du måste själv ansluta mediaomvandlaren till din dator eller router och teckna ett abonnemang med internetleverantören Bredband2 om du vill ha internet i din lägenhet. Hur du gör kan du läsa längre ner på den här sidan

Kostnaden för abonnemanget hos Bredband2 är 225 kronor per månad och betalas tillsammans med din hyra. Observera att när du tackat ja kan anslutningen inte avslutas.

Du kan fortfarande se tv från Com Hem, men beroende på vad du har för digitalbox kan den behöva kopplas om. Se instruktionerna under rubriken ”TV” i avsnittet med frågor och svar om din nya uppkoppling.

Behöver du hjälp med anslutningen, kontakta kundtjänst hos Bredband2 på telefonnummer 08-447 73 50.

När kan jag ansluta mig?

Har du fått hem en broschyr med information om övergången till Bredband2 så kan du göra anslutningen när som helst. 

Det här behöver du för att komma igång:

    • En nätverkssladd
      Nätverkssladd (ethernetkabel) kan du köpa t.ex. i hemelektronikbutiker.

Så här gör du för att ansluta din nya uppkoppling:

Bredband2 ansvarar för din internetuppkoppling. Behöver du hjälp med att komma igång, eller har du andra frågor om fiberanslutningen? Ring support hos Bredband2 på telefonnummer 08-447 73 50.

  1. Koppla en nätverkssladd mellan mediaomvandlaren och din dator, eller router om du vill ansluta fler enheter. Du ska använda uttaget märkt LAN1 i mediaomvandlaren.
  2. Öppna en webbläsare i din dator. Du får upp en inloggningsruta från Bredband2. Öppnas inte inloggningsrutan så gå till adressen brf.bredband2.com
  3. Skriv in ditt personnummer och klicka på ”Logga in”. Du ska då komma in i beställningsportalen.
    OBS: Du ska inte ange något lösenord. Om inloggningsrutan visar ett meddelande om att du måste ange ditt lösenord (se bild) så betyder det att du fortfarande är uppkopplad mot internet från Com Hem och inte mot Bredband2. Avaktivera då din uppkoppling till Com Hem och öppna din webbläsare på nytt.

    Bild av en dialogruta som visas när användaren försöker starta sin anslutning till Bredband2 men fortfarande är uppkopplad mot Com Hem. Visas den här röda rutan så är du fortfarande ansluten till internet från Com Hem. Anslutningen måste avaktiveras så att datorn/enheten du använder hittar internetanslutningen från Bredband2. Stäng av din anslutning från Com Hem, öppna webbläsaren på nytt och prova att logga in igen. (Klicka på bilden för att göra den större)
    Visas den här röda rutan så är du fortfarande ansluten till internet från Com Hem. Anslutningen måste avaktiveras så att datorn/enheten du använder hittar internetanslutningen från Bredband2. Stäng av din anslutning från Com Hem, öppna webbläsaren på nytt och prova att logga in igen. (Klicka på bilden för att göra den större)

     

    När du kommit in i beställningsportalen följer du instruktionerna på skärmen för att ange dina kontaktuppgifter och välj tjänsten ”700/700 Mbit/s”.

  4. På nästa sida får du information om valfria tilläggstjänster från Bredband2. På sista sidan godkänner du din beställning.
  5. Starta om datorn för att aktivera anslutningen. När datorn har startat upp igen kan du börja använda din nya fiberuppkoppling.

 

Frågor och svar om din nya uppkoppling

TV

  1. Kan jag se på tv som vanligt efter att nätet från Com Hem släcks ner?
    Ja, du kan fortsätta titta på tv men för att ha tillgång till alla dina kanaler måste du koppla om digitalboxen. TiVo-boxar kräver att du först gör internetanslutningen till Bredband2 för att du ska få tillgång till alla funktioner i boxen. Anslut din nya internetuppkoppling och koppla sedan ihop din box och fiberomvandlaren med en nätverkssladd. Om du inte kan eller vill ansluta med nätverkssladd så kan du ansluta trådlöst med hjälp av en trådlös USB-brygga. Kontakta Com Hem om du vill beställa en sådan.
    Andra digitalboxar kopplas om enligt bilden:
  2. Kan jag få ännu fler TV-kanaler när jag får fiber?
    Du kan utöka eller minska ditt TV-utbud hos Com Hem men du kan också skaffa ett TV-abonnemang hos företaget Sappa genom din fiberuppkoppling. Är du intresserad av TV från Sappa kontakta dem på 0774-444 744 eller besök sappa.se. Du behöver ha ett internetabonnemang från Bredband2 för att kunna använda Sappa. Om du vill ändra ditt tv-utbud hos Com Hem ring 91 222.

 

Telefon

  1. Kan jag fortsätta använda min IP-telefoni som vanligt efter att Com Hem släcks ner?
    Nej, du måste beställa ett nytt abonnemang från Bredband2. Befintligt abonnemang sägs upp automatiskt. Ett nytt abonnemang kostar 99 kronor i månaden, och du får ringa för hela beloppet. Ringer du för mer än så, så debiteras du för de samtal som överstiger ditt månadsbelopp.
  2. Jag har bara IP-telefoni idag men inget bredband.
    Du måste ändå teckna ett nytt telefonabonnemang från Bredband2. Kontakta John Mattsons kundtjänst på 08-613 35 00 för att göra beställningen och boka tid för installation. Observera att det tar cirka två veckor att få ditt nya abonnemang installerat.
  3. Kostar det något att byta telefonabonnemang?
    Avslutar du ditt telefonabonnemang från Com Hem efter datum för fiberanslutningen så debiteras du ingenting för det. Säger du däremot själv upp ditt Com Hem-avtal innan anslutningen så kan du bli debiterad av Com Hem för ev tid som är kvar på ditt abonnemang. Att flytta över ditt nuvarande telefonnummer till ditt nya abonnemang är helt kostnadsfritt.

Internet

  1. Hur snabb är fiberuppkopplingen?
    Din nya uppkoppling från Bredband2 har en hastighet upp till 700/700 Mbit/s.
  2. Kan jag fritt välja internetleverantör?
    Nej, du som bor hos John Mattson kan bara ansluta dig till Bredband2.

 

Teknik

  1. Kan jag använda min befintliga router?
    Har du själv köpt en router i butik så ska den fungera. Har du fått en router av en tidigare internetleverantör kommer du troligtvis inte kunna använda den. Du kan köpa en router i valfri hemelektronikbutik eller välja att hyra en via Bredband2 i samband med att du ansluter dig. Då ingår support för routern i kostnaden. Leveranstiden för din router från Bredband2 är ca fem arbetsdagar, och routern skickas till ditt närmaste postombud.
  1. Var i lägenheten finns min mediaomvandlare?
    Du hittar mediaomvandlaren (en vit låda) monterad i garderoben i din hall eller i klädkammaren. Vill du ha extra nätverksuttag i din lägenhet kostar det 10 kronor per månad och uttag. Kontakta John Mattsons kundtjänst om du vill beställa fler nätverksuttag. Tänk på att beställa i god tid om du vill kunna använda dina nya uttag så snart som möjligt efter att fiberanslutningen gjorts.
  1. Jag har ingen dator men vill ha internet. Hur gör jag då?
    Du behöver en router med WiFi för att kunna göra anslutningen från en trådlös enhet som en surfplatta eller mobiltelefon.

Mer information

Information som finns på Bredband2:s hemsida är riktad till privatpersoner och stämmer därför inte nödvändigtvis överens med vad som gäller för John Mattsons kunder. Kontakta kundtjänst hos Bredband2 istället om du har frågor: telefon 08-447 73 50.