Möt våra problemlösare

När någonting inte fungerar i din lägenhet är det våra bovärdar som rycker ut. "Ingen dag eller felanmälan är den andra lik", säger Jan Trogensson som har hand om John Mattsons hus i Rotsunda och Rotebro.

Boende, Kvadrat
Fyra män i mörkblå arbetskläder poserar framför en hantverksbil utomhus.
Våra bovärdar rör sig ute i våra områden mest hela dagarna. Utöver hembesök när någonting inte fungerar i lägenheten så ronderar bovärdarna regelbundet i husens gemensamma utrymmen och utemiljöer.

John Mattsons bovärdar är våra viktigaste länkar till dig som hyresgäst. De hjälper till med allt från små vardagsproblem till att bistå vid stamrenoveringar. På bilden ser vi några av våra bovärdar, bland annat Jens Lundin som blev del av bovärdstruppen i oktober i år.
– Jag trivs mycket bra på jobbet. Det är en spännande och trevlig arbetsplats där man hela tiden lär sig nya saker och har många olika uppgifter att sköta. Jag hoppas kunna bidra med nya ögon när problem ska lösas, säger Jens, som tidigare har arbetat som verkstadstekniker och inom byggbranschen. Alla bovärdar ansvarar för egna fastigheter i olika områden.

Ingen dag eller felanmälan är den andra lik

I Rotsunda och Rotebro, börjar Jan Trogensson bli ett välbekant ansikte bland hyresgästerna.
– Det bästa med mitt arbete är känslan av att lyckas då man löser någons problem med en spis, ett eluttag eller en krånglande blandare, säger han. Ingen dag eller felanmälan är den andra lik. Helhetsansvaret för en fastighet innebär att man verkligen gör sitt yttersta för att leverera bästa möjliga resultat.
Jan har över 15 års erfarenhet som bovärd hos John Mattson och var innan dess egen företagare i IT-branschen.
– Rotebro skiljer sig en del från de områden jag arbetat i tidigare, med sina elementbyggda trevåningshus blandat med radhuslängor. Där behöver vi lyfta den tekniska statusen.
Jans huvudansvar blir dock Rotsunda, ett av de första bostadsområden som byggmästare John Mattson uppförde på 40- och 50-talet.
– Här är det byggt med efterkrigsmaterial och mycket av inredningen är platsbyggd, vilket ger en annan typ av utmaning för oss som hyresvärd, konstaterar Jan och avslutar:
– Jag ser fram emot att medverka till en ännu bättre boendemiljö i våra nya områden.
Det finns mycket som påminner om de områden vi har på Lidingö: de generösa grönytorna mellan husen, närservicen, täta kommunikationer och många områdestrogna boende.

Vad hjälper din bovärd till med?

Våra bovärdar undersöker och åtgärdar funktionsfel i eller runt ditt boende. En del kan bovärden lösa på plats, men vissa ärenden tar längre tid att åtgärda om material behöver beställas eller fackman kallas in. Då kan du bli kontaktad av en underleverantör som bokar tid med dig för att komma och åtgärda felet i din lägenhet. Du kan följa status på din felanmälan på Mina Sidor.

Bovärdarna ronderar också alla våra hus för att se till att det är rent och snyggt i gemensamma utrymmen, att dörrar går att öppna och stänga som de ska och att skyltning och informationstavlor finns på plats och fungerar.

Behöver du hjälp med någonting av din bovärd så ska du göra en felanmälan via Mina Sidor.

Service som inte ingår i hyran

Vissa saker förväntas du kunna göra själv i din lägenhet, till exempel att rensa dina vattenlås eller byta lampor. Vill du ha hjälp av oss med någonting som inte ingår i ditt boende så kan du köpa in vissa tjänster av oss. Är du osäker på vad du ska göra själv, och vad du ska felanmäla? Läs mer här om vad som ingår i hyran. 

Mer att läsa

Visa mer >

Kundtjänst ändrar rutiner på grund av smittorisk

Vi på John Mattson vidtar åtgärder för att hålla hyresgäster och personal friska och förhindra smittspridning. Vi ber dig som bor hos oss att läsa igenom den här informationen för att vi gemensamt ska kunna förebygga smitta. > Läs mer
Tre kvinnor poserar framför en tegelvägg till en kontorsbyggnad.

Bakom kulisserna till John Mattsons kundtjänst

John Mattsons kundtjänst är med dig genom hela din boenderesa. Här bjuder våra kundvärdar på värdefulla tips för dig som behöver komma i kontakt med oss med frågor eller felanmälningar. > Läs mer

Läs nya numret av vår kundtidning Kvadrat

Nya rutiner till följd av coronapandemin, resultaten från vår kundundersökning i Sollentuna och en påhälsning hemma hos Victoria som hittat sitt drömboende i Käppala på Lidingö. Allt detta och mycket mer i senaste numret av vår kundtidning Kvadrat. > Läs mer

Hittade du den information du letade efter?

Tack för ditt svar!

Vi hjälper dig!

Kundtjänst

Hittade du information du sökte?