John Mattsons bovärdar är våra viktigaste länkar till dig som hyresgäst. De hjälper till med allt från små vardagsproblem till att bistå vid stamrenoveringar. På bilden ser vi några av våra bovärdar, bland annat Jens Lundin som blev del av bovärdstruppen i oktober i år.
– Jag trivs mycket bra på jobbet. Det är en spännande och trevlig arbetsplats där man hela tiden lär sig nya saker och har många olika uppgifter att sköta. Jag hoppas kunna bidra med nya ögon när problem ska lösas, säger Jens, som tidigare har arbetat som verkstadstekniker och inom byggbranschen. Alla bovärdar ansvarar för egna fastigheter i olika områden.
Ingen dag eller felanmälan är den andra lik
I Rotsunda och Rotebro, börjar Jan Trogensson bli ett välbekant ansikte bland hyresgästerna.
– Det bästa med mitt arbete är känslan av att lyckas då man löser någons problem med en spis, ett eluttag eller en krånglande blandare, säger han. Ingen dag eller felanmälan är den andra lik. Helhetsansvaret för en fastighet innebär att man verkligen gör sitt yttersta för att leverera bästa möjliga resultat.
Jan har över 15 års erfarenhet som bovärd hos John Mattson och var innan dess egen företagare i IT-branschen.
– Rotebro skiljer sig en del från de områden jag arbetat i tidigare, med sina elementbyggda trevåningshus blandat med radhuslängor. Där behöver vi lyfta den tekniska statusen.
Jans huvudansvar blir dock Rotsunda, ett av de första bostadsområden som byggmästare John Mattson uppförde på 40- och 50-talet.
– Här är det byggt med efterkrigsmaterial och mycket av inredningen är platsbyggd, vilket ger en annan typ av utmaning för oss som hyresvärd, konstaterar Jan och avslutar:
– Jag ser fram emot att medverka till en ännu bättre boendemiljö i våra nya områden.
Det finns mycket som påminner om de områden vi har på Lidingö: de generösa grönytorna mellan husen, närservicen, täta kommunikationer och många områdestrogna boende.
Vad hjälper din bovärd till med?
Våra bovärdar undersöker och åtgärdar funktionsfel i eller runt ditt boende. En del kan bovärden lösa på plats, men vissa ärenden tar längre tid att åtgärda om material behöver beställas eller fackman kallas in. Då kan du bli kontaktad av en underleverantör som bokar tid med dig för att komma och åtgärda felet i din lägenhet. Du kan följa status på din felanmälan på Mina Sidor.
Bovärdarna ronderar också alla våra hus för att se till att det är rent och snyggt i gemensamma utrymmen, att dörrar går att öppna och stänga som de ska och att skyltning och informationstavlor finns på plats och fungerar.
Behöver du hjälp med någonting av din bovärd så ska du göra en felanmälan via Mina Sidor.
Service som inte ingår i hyran
Vissa saker förväntas du kunna göra själv i din lägenhet, till exempel att rensa dina vattenlås eller byta lampor. Vill du ha hjälp av oss med någonting som inte ingår i ditt boende så kan du köpa in vissa tjänster av oss. Är du osäker på vad du ska göra själv, och vad du ska felanmäla? Läs mer här om vad som ingår i hyran.