Trivsel och störningar

Alla har vi väl irriterat oss på någon högljudd granne någon gång. Men hur mycket ska vi tåla och när är det dags att säga till?

Att leva under samma tak

 

Alla ljud är inte störningar

Du som bor i ett flerfamiljshus har kanske grannar över, under och bredvid din lägenhet. Att bo så nära varandra kräver både hänsyn och tolerans för andras sätt att leva. Man kan inte räkna med att det är helt störningsfritt i ett hus där många människor ska leva och bo. Småbarn låter, vattenledningar brusar, tv-apparater kan höras, cigarettrök luktar. Till exempel är det inte förbjudet att röka på balkongen, men man ska försöka visa hänsyn till sina grannar.

Husets kvalitet påverkar

När det gäller kvaliteten på huset styrs den av en byggstandard som sedan 1963 reglerar den ljudnivå vi maximalt ska tåla i våra lägenheter. Miniminivån anger den tekniska standard som minst måste uppfyllas vid varje nybygge. Även om standarden är uppfylld innebär det inte att vi kan kräva att det är knäpptyst i våra lägenheter.

Hänsyn gäller dygnet runt

Vissa irritationsmoment får man helt enkelt lära sig att leva med, det ingår i boendeformen. Alla har vi rätt att bo i lägenhet och alla måste vi acceptera att grannen har rätt till tystnad, men också rätt att kunna leva ett normalt vardagsliv med allt vad det innebär. Den som bor i flerfamiljshus måste visa sina grannar hänsyn. Det finns inget exakt klockslag för när det ska vara tyst i huset, däremot gäller regeln att man aldrig ska störa sina grannar – vare sig dagtid eller nattetid.

Ringa på hjälper oftast

Om man blir störd av sin granne brukar det räcka med att man ringer på och säger till. Om du har försökt med det och störningen ändå fortsätter, eller om du av någon anledning inte riktigt kan hantera situationen, kan det vara bra att känna till att störningsjouren finns.

 

Om du blir störd

Blir du störd på kvällen eller natten bör du i första hand tala direkt med din granne, så att ni kan lösa problemet i samförstånd. Det kan hända att din granne inte vet om att du blir störd.

Upprepas störningarna ändå så ska du ringa störningsjouren.

Störningsjouren:
08-613 35 00
Följ anvisningarna i telefonen.

 

Övriga kontaktuppgifter hittar du här.

Nästa vardag efter din störningsanmälan vill vi gärna att du kontaktar oss så att vi får möjlighet att höra alla parters versioner av den inträffade störningen.

Ibland är det inte John Mattson eller störningsjouren du ska ringa. Om du misstänker inbrott eller misshandel, ring polisen på telefonnummer 112 eller om det är mindre brådskande 114 14.

Trivsel enligt John Mattson

 

  • Spika och borra inte i väggar och tak på kvällar och nätter
  • Undvik vattenspolning på kvällar och nätter
  • Husdjur får inte springa lösa i bostadsområdet
  • Grilla inte på balkong eller uteplats

En vanlig uppfattning är att man har rätt att störa grannarna om man sätter upp en lapp i trapphuset när man ska ha fest. I själva verket har du aldrig rätt att störa dina grannar.

Så här fungerar störningsjouren

 

Om jouren konstaterar en störning och ringer på hos den störande, talar de aldrig om vem som har ringt och klagat. De ringer inte på om det är lugnt när de kommer, även om det har varit störningar hela kvällen. Det beror inte på att jouren misstror den som ringt, men det händer att människor busringer om störningar, och därför vill de förvissa sig om störningen innan de ingriper.

Störningsjouren rapporterar alla utryckningar till John Mattson. John Mattsons förvaltare följer sedan upp störningarna. Upprepade störningar kan leda till att hyresgästen förlorar sin lägenhet. Förvaltaren och förvaltningschefen driver de ärenden som ska upp i hyresnämnden.

Vad säger lagen? Enligt hyreslagen ska man som hyresgäst se till att grannar inte utsätts för störningar samt att man ska ”bevara sundhet, ordning och gott skick inom fastigheten”.
Kort sagt: visa hänsyn.

Hittade du den information du letade efter?

Tack för ditt svar!

Vi hjälper dig!

Hittade du information du sökte?

  • Ange din E-postadress om du vill att vi ska svara på ditt meddelande.