Våra renoveringar

Här hittar du information om våra renoveringar och tidplaner för aktuella stambyten. 

Många av våra hus är byggda på 1950- ,60- och 70-talet. Efter en viss tid behöver rör och andra installationer bytas ut genom stamrenovering. De allra flesta av våra hus är stambytta någon gång efter 2012 och kommer därför att hålla i många år till. 

Aktuella renoveringar

Rotebro

Vi planerar att starta basuppgraderingen av våra fastigheter i Rotebro (exkluderat Ringaren 2) preliminärt under Q4 2023. Nu pågår förberedelser i form av projektering och hyresförhandling med hyresgästföreningen. 

Du som berörs kommer att få information från oss 3-4 månader innan basuppgraderingen påbörjas i ditt hus. Vi kommer då att bjuda in till hyresgästmöten, och därefter hålla dig uppdaterad löpande genom informationsutskick. 

Har du frågor? Välkommen att kontakta våra kundkoordinater på [email protected] eller 08-613 35 00.

Bilden till vänster visar hur en av våra totaluppgraderade lägenheter i Rotebro skulle kunna se ut.

Käppala

Årsskiftet 2021/2022 var alla basuppgraderingar klara på Merkurius- och Jupitervägen i Käppala på Lidingö. Nu fortsätter vi att löpande totaluppgradera lägenheter i samband med vakanser. Det innebär att det fortfarande kan förekomma arbeten som stör. Vår ambition är att gå ut med aviseringar inför i så god tid som möjligt. 

Klicka på knappen nedan för att läsa mer om vad vi gjort i Käppala.

Mer om Käppala

Bilden intill visar hur en av våra totaluppgraderade lägenheter i Käppala ser ut.

Så går våra renoveringar till

Vi genomför två olika typer av renoveringar; basuppgradering och totaluppgradering. Vilken renovering som behöver göras i respektive hus styrs av fastighetens förutsättningar och tekniska status. När vi stamrenoverar gör vi samtidigt flera uppgraderingar i huset för att möta moderna krav på säkerhet, funktion och hållbarhet. Det handlar till exempel om förbättrad tillgänglighet i entréerna och energibesparande belysning i gemensamma utrymmen.

Vad innebär basuppgradering?

Basuppgradering innebär ett stambyte där rören för vatten och avlopp byts ut och elinstallationer uppgraderas. Du som hyresgäst får dels ett helt nytt badrum, men vi gör också åtgärder i köket och sätter in en ny blandare och förbereder för diskmaskin. En basuppgradering tar cirka två månader och du som boende bor kvar under arbetets gång.

Vad ingår i basuppgradering?

  • Nya vatten- och avloppsstammar
  • Nytt badrum
  • Nya elinstallationer i alla rum
  • Säkerhetsdörr till lägenheten*
  • Digital nyckelbricka istället för portnyckel*

*gäller inte alla hus

Hyresjustering efter renovering

Efter en basuppgradering uppdateras din hyra. Den nya hyran baseras på lägenhetens bruksvärde efter renoveringen och förhandlas med Hyresgästföreningen.

Vad innebär totaluppgradering?

En totaluppgradering innebär att all utrustning moderniseras och att lägenheten får ny köksinredning och helt nya ytskikt. Att bo i 1950- och 60-talshus på 2000-talet ska nämligen vara attraktivt, bekvämt och långsiktigt. Vi förädlar därför våra äldre hus för att säkerställa hög byggteknisk kvalitet och bra boendestandard långt in i framtiden. Lägenheterna i våra 50- och 60-talshus totalrenoveras i takt med att de blir tomställda vid hyresgästbyten.

 

I filmen intill kan du se hur lägenheterna i Larsberg ser ut efter en totalrenovering.

Vill du byta till en totaluppgraderad lägenhet?

Bor du hos oss i en orenoverad lägenhet och vill byta till en totaluppgraderad bostad? Välkommen att skicka in dina önskemål till oss så hör vi av oss när vi har något ledigt som matchar. 

Klicka på knappen nedan för att läsa mer och göra en intresseanmälan.

Anmälan och mer om lägenhetsbyte

Titta in i vår visningslägenhet i
Larsberg!

 

Är du nyfiken på hur en totaluppgraderad lägenhet ser ut? Vår visningslägenhet i Larsberg är ett exempel på en renoverad lägenhet. Den exakta utformningen beror bland annat på förhandlingar med hyresgästförening. Vi förbehåller dig rätten till ändringar.

Se visningslägenheten 

Slitstarka material

Våra totaluppgraderade kök förses med induktionshällar, kaklade väggar och slittåliga bänkar.

Originalcharm i modern tappning

Många av lägenheternas detaljer från 1960-talet kan bevaras när vi totalrenoverar. På så vis kan bostäderna bli mer energieffektiva, tillgängliga och funktionella - utan att ge avkall på sin originalcharm.

Högre standard för dig och för miljön

Alla stambytta badrum får snålspolande toaletter och helkaklade väggar.

Så blev stamrenoveringen i Larsberg

I början av 2019 blev vi klara med stamrenoveringarna i Larsberg efter cirka sex års intensivt arbete. Vi hade då stambytt omkring 1 200 lägenheter.

Läs om hur vi framtidssäkrat alla hus och vad renoveringen innebar i siffror.

Läs om renoveringen

Nya fönster på flera adresser i Larsberg

Bor du på Larsvägen 20-42? Under 2022 och 2023 sätter vi in nya energieffektiva fönster i dessa fastigheter. Här kan du läsa om arbetet och du behöver förbereda dig. 

Sedan 1 juni 2022 byter vi ut fönster i ett stort antal lägenheter i Larsberg. Projektet beräknas pågå till och med april 2023. Entreprenören Sehed Tresson AB utför arbetet port för port och arbetet tar cirka 5-6 veckor per trapphus. 

I den här informationsfilmen kan du se hur fönsterbytet går till och hur du behöver förbereda dig:

Löpande information inför fönsterbyte i ditt hus

Du kommer att få information i god tid innan det är dags för fönsterbyte i just ditt hus. Information kommer ske löpande via mejl, sms, avisering i brevlåda och trapphus.

Stämmer inte dina kontaktuppgifter? Uppdatera dem på Mina Sidor eller kontakta vår kundtjänst.

Så behöver du förbereda dig

Innan fönsterbytet görs en borttagning av skiva och fog från utsidan av balkongen. Till detta arbete så uppförs en luftsluss med måtten 1×2 meter. Luftslussen är inne i lägenheten och riktas ut mot balkongen så att asbest kan hanteras endast på utsidan av balkongen. Detta i enlighet med arbetsmiljöverket.

Du behöver ta bort gardiner och saker i fönstret och eventuella möbler på insidan. På balkongen behöver du plocka bort alla saker, öppna upp inglasning på glänt och ta bort eventuell trall.

Har du egna detaljer på fönstren som du vill behålla, till exempel termometer, behöver du själv ta bort det innan fönsterbytet påbörjas. Saneringsarbetet börjar högst upp i huset och görs sedan våning för våning i trapphuset. I detta skede behöver vi tillträde till lägenheten under cirka en arbetsdag och människor och husdjur bör ej vistas i lägenheten när arbetet utförs enligt arbetsmiljöverket.

Så går fönsterbytet till

Inför fönsterbytardagen behöver du plocka bort allt runt samtliga fönster, ta ned gardiner, rulla ihop mattor och täcka över möbler och föremål med exempelvis ett gammalt lakan. Cirka 1,5 meter framför fönstret behöver det flyttas undan möbler. Golvytor som ska användas under arbetet täcks av entreprenören.

Tänk på att barn och husdjur inte bör finnas i det rum som man byter fönster i.

Fönster och balkongdörr byts ut och i de nya som sätts in finns även persienner. Vi putsar fönstren i samband med monteringen. Efter arbetet får du en bruks- och skötselanvisning för de nya fönstren.

Tillträde till din lägenhet

Det är viktigt att vi får tillträde de tider och dagar som vi aviserar. Har du varken möjlighet att vara hemma eller lämna nyckel i tuben så måste du kontakta entreprenören i god tid för att komma överens om när och hur du kan lämna nycklar. Efter avlutat fönsterbyte justeras din hyra med 0,7% i enlighet med tidigare förhandlingsöverenskommelse med hyresgästföreningen.

Avspärrningar i och runt huset

Under tiden som fönsterbytet pågår i ditt hus kommer en del ytor i och utanför huset att spärras av där material och maskiner kommer att stå. Vi säkerhetsställer att transporter och larmfordon har fri framfart.

Tack på förhand för ditt samarbete, och välkommen att höra av dig till oss eller entreprenören om du har frågor inför fönsterbytet – eller efteråt!

Kontaktuppgifter till vår entreprenör Sehed Tresson AB

Samuli Rantala, Projektledare
070-221 58 75
[email protected]

Har du frågor om renovering?

Kontakta våra kundkoordinatorer. De finns med dig under hela processen och svarar på dina frågor.

Mejl: [email protected]
Telefon: 08-613 35 00

Hittade du den information du letade efter?

Tack för ditt svar!

Vi hjälper dig!

Hittade du information du sökte?

  • Ange din E-postadress om du vill att vi ska svara på ditt meddelande.